Hoogstede is al 63 jaar markthandelaar, waarvan 35 jaar voorzitter van de CVAH en 44 jaar marktbestuurder. Zijn familie staat al sinds 1600 bekend als handelaren in vis, groente, fruit en riet. In de jaren '50 is Hoogstede samen met zijn ouders meegegaan naar de markt. Hij vertelt dat hij praktisch op de markt is geboren en hij beleeft een enorme plezier aan de markt. Hij houdt van het contact met mensen en het luisteren naar verhalen: er zijn mensen die al 60 jaar bij hem op de markt komen. "De markt leeft in feite altijd. Het marktleven, de geschiedenis van de markt zit in mij."
Hoogstede houdt de geschiedenis en belangrijke data goed bij. "De marktvorming heeft in 1794 plaatsgevonden, in de tijd van de overheersing van de Fransen zijn de panden bij de Plantage afgebrand. Men had geen geld om die panden op te bouwen en toen zijn daar op dat plein allemaal bomen geplant, vandaar dat de naam Plantage altijd zo is gebleven. De winkels zijn nooit terug gebouwd. De bomen staan daar nog steeds, maar de terrassen zijn van de laatste jaren."
Hoogstede houdt de geschiedenis en belangrijke data goed bij. "De marktvorming heeft in 1794 plaatsgevonden, in de tijd van de overheersing van de Fransen zijn de panden bij de Plantage afgebrand. Men had geen geld om die panden op te bouwen en toen zijn daar op dat plein allemaal bomen geplant, vandaar dat de naam Plantage altijd zo is gebleven. De winkels zijn nooit terug gebouwd. De bomen staan daar nog steeds, maar de terrassen zijn van de laatste jaren."
In de jaren '50 waren de kraampjes veel kleinschaliger, 4 tot 12 meter met groente, fruit en bloemen, maar de markt is gegroeid en de kramen zijn meegegroeid; er zijn zelfs groentekramen van 30 meter. De voedingssector doet het nog steeds goed op de markt en de producten zijn enorm toegenomen. "Wij hebben meer producten gekregen, dus moeten onze ruimtes ook groter worden, je moet je flink presenteren en daar heb je ruimte voor nodig", legt Hoogstede uit. Overal uit de wereld komen producten vandaan, zoals sinaasappels uit Zuid-Afrika, mandarijnen en granaatappels uit Turkije en ananassen en mango's uit Costa Rica.
Vroeger kochten mensen groente en fruit in veel grotere hoeveelheden. Nu koopt men kleine porties van verschillende producten voor dezelfde prijs. "Ik had een keer appels in de reclame, 5 kilo voor 2,50 gulden. Ik verkocht toen 136 kisten (12 kilo per kist) fruit op een dag. Nou koopt men 5 appels. De eet- en koopgewoonte is veranderd." Maar de markt heeft nog altijd een sociale functie en is een ontmoetingsplaats.
Hoogstede is positief over de toekomst van de markt. "Er zal altijd een markt blijven. En vooral in deze tijd door recessie, denk ik dat toch meer mensen naar de markt komen."
Tekst: Feyza Eyiis
Beeld: Gemeentearchief Kampen
Vroeger kochten mensen groente en fruit in veel grotere hoeveelheden. Nu koopt men kleine porties van verschillende producten voor dezelfde prijs. "Ik had een keer appels in de reclame, 5 kilo voor 2,50 gulden. Ik verkocht toen 136 kisten (12 kilo per kist) fruit op een dag. Nou koopt men 5 appels. De eet- en koopgewoonte is veranderd." Maar de markt heeft nog altijd een sociale functie en is een ontmoetingsplaats.
Hoogstede is positief over de toekomst van de markt. "Er zal altijd een markt blijven. En vooral in deze tijd door recessie, denk ik dat toch meer mensen naar de markt komen."
Tekst: Feyza Eyiis
Beeld: Gemeentearchief Kampen