Menig voorbijganger is het al opgevallen: de Kamper kogge ligt er behoorlijk scheef bij in het water van de Buitenhaven. Tussen stuurboord en bakboord zit zeker een halve meter verschil. Zinkend schip? "Nee hoor", verzekert Dries Vinke, een van de vrijwilligers van de Stichting Kamper Kogge. "We zijn bezig met onderhoud aan de bodem. Dat doen we eens in de drie, vier jaar. Het is een open boot en er komt altijd vuiligheid zoals zand en bladeren naar binnen. Paddestoelen en dergelijke gedijen daar uitstekend op en als je niks doet, vreten die de hele boot van binnen op."
Om bij de houten bodem van het schip te komen, moet eerst alle ballast - tientallen loden platen die een kleine vijfhonderd kilo per stuk wegen - worden verplaatst. "Daar gebruiken we een takel bij, want die zijn echt niet te tillen." Het lood wordt tijdelijk aan de andere kant van het schip gelegd en dat verklaart waarom de kogge letterlijk uit het lood ligt. Vervolgens gaat er een laagje carboleum/petroleum/lijnolie op het hout, een oud en beproefd mengsel.
Om bij de houten bodem van het schip te komen, moet eerst alle ballast - tientallen loden platen die een kleine vijfhonderd kilo per stuk wegen - worden verplaatst. "Daar gebruiken we een takel bij, want die zijn echt niet te tillen." Het lood wordt tijdelijk aan de andere kant van het schip gelegd en dat verklaart waarom de kogge letterlijk uit het lood ligt. Vervolgens gaat er een laagje carboleum/petroleum/lijnolie op het hout, een oud en beproefd mengsel.
En dan wordt het lood weer op z'n plek gelegd, precies pas als een puzzel. De kogge is een vrachtschip met een laadvermogen van zestig ton en dat gewicht moet erin zitten. "Zonder het lood ligt het schip niet goed in het water. Dan is ze te licht en een speelbal van de wind. Vroeger namen ze daarom, als ze geen retourvracht hadden, vaak stenen mee als ballast. De mast moet het zwaartepunt zijn, anders kun je er niet mee zeilen."
De Kamper kogge is een zo authentiek mogelijke replica van een handelsschip uit de veertiende eeuw. De vrijwilligers van de Stichting Kamper Kogge zetten zich op allerlei manieren in om het schip in de vaart te houden en zo een bijdrage te leveren aan de cultuurhistorie van de Hanzestad Kampen.
Meer informatie: www.kamper-kogge.nl
De Kamper kogge is een zo authentiek mogelijke replica van een handelsschip uit de veertiende eeuw. De vrijwilligers van de Stichting Kamper Kogge zetten zich op allerlei manieren in om het schip in de vaart te houden en zo een bijdrage te leveren aan de cultuurhistorie van de Hanzestad Kampen.
Meer informatie: www.kamper-kogge.nl