Schoolvereniging Iris is enthousiast over haar vernieuwde samenwerking met de gemeente wat betreft ondersteuning van haar leerlingen. Die werkwijze wordt donderdag bekrachtigd met een convenant tussen de gemeente en de Kamper basisscholen. "Alles is erop gericht, dat we kinderen met ondersteuningsvragen langer kunnen behouden op onze school", zegt voorzitter Friso Kingma van het college van bestuur van schoolvereniging Iris.
Passend onderwijs
De veranderingen in de aanpak van de jeugdproblematiek, vloeien voort uit de nieuwe wet passend onderwijs. Daarbij werken leerkrachten, schoolmaatschappelijk werk, ouders en kinderen goed samen bij het signaleren van problemen bij leerlingen. Kingma: 'Scholen van Iris hebben een ondersteuningsprofiel opgesteld, waarin zij aangeven welke leerlingen zij onderwijs en ondersteuning willen en kunnen bieden", aldus Kingma.
Lees verder voor hoe de problematiek precies aangepakt wordt.
Foto: Jeroen Kanis
Passend onderwijs
De veranderingen in de aanpak van de jeugdproblematiek, vloeien voort uit de nieuwe wet passend onderwijs. Daarbij werken leerkrachten, schoolmaatschappelijk werk, ouders en kinderen goed samen bij het signaleren van problemen bij leerlingen. Kingma: 'Scholen van Iris hebben een ondersteuningsprofiel opgesteld, waarin zij aangeven welke leerlingen zij onderwijs en ondersteuning willen en kunnen bieden", aldus Kingma.
Lees verder voor hoe de problematiek precies aangepakt wordt.
Foto: Jeroen Kanis
Werkwijze
"Leerlingen die wij voorheen onvoldoende konden begeleiden, verwezen wij door naar het speciale onderwijs. Dat willen we met de nieuwe werkwijze voorkomen, hoewel het in sommige gevallen niet anders kan. We bieden kinderen in onze eigen scholen en wijken zoveel mogelijk ondersteuning. In het geval wij niet de benodigde ondersteuning kunnen bieden, kijken we eerst nog welke andere basisscholen van Iris of daarbuiten aan hun wensen kunnen voldoen."
Een doorverwijzing van een leerling naar het speciale onderwijs kan ook van tijdelijke aard zijn. "Als we een kind in het verleden doorverwezen, zagen we hem of haar nooit meer terug. Nu kan de tijd dat een kind speciaal onderwijs geniet, ook van tijdelijke aard zijn. Dan kan het na een bepaalde periode zelfs bij ons terugkeren."
Gezinssituatie
Bij het bieden van ondersteuning aan leerlingen komen niet alleen de prestaties en de ontwikkeling van het kind op school ter sprake, maar kan de gezinssituatie ook van belang zijn. "De nieuwe werkwijze is dat onze leerkrachten nauw samenwerken met een schoolmaatschappelijk werkster van het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) op school. Zij bespreken samen wat het kind nodig heeft, of dat er ook nog specifieke problemen in het gezin spelen. In het verleden waren dat gescheiden systemen, maar we hebben dat nu geïntegreerd met goede resultaten. Daardoor verandert de rol van de basisschool in de samenleving met een sterkere binding tussen onderwijs en jeugdzorg tot gevolg. Dat kinderen met ondersteuningsbehoeften langer in het reguliere onderwijs kunnen blijven, betekent ook dat wij onze leerkrachten voortdurend scholing aanbieden en dat er extra handen in de klas moeten zijn bijvoorbeeld in de vorm van een onderwijsassistent." De uiteindelijke doelstelling van Iris is, dat haar leerlingen worden opgeleid tot wijze wereldburgers in wording. Daarbij staan waarden centraal als vertrouwen, verantwoorden, onderzoeken en bijdragen. Wij willen kinderen bijbrengen welk effect hun handelen heeft op hunzelf, op anderen en, op de schepping/ maatschappij. Daarbij is het belangrijk, dat de driehoek kind, ouder en leerkracht goed functioneert. Prestaties en plezier gaan daarbij hand in hand."
Nauwere samenwerking scholen en gemeente
De nieuwe wet passend onderwijs, die schooljaar 2014-2015 van start is gegaan, stelt scholen voor de uitdaging om kinderen zoveel mogelijk nabij huis onderwijs aan te bieden. Gemeenten zijn verantwoordelijk voor de jeugdhulp en de uitvoering van kinderbeschermingsmaatregelen en jeugdreclassering.
De invoering van de WMO en Participatiewet kunnen bovendien gevolgen hebben voor leerlingen die ook ondersteuning en zorg buiten het onderwijs nodig hebben. Een goede afstemming tussen scholen en gemeente is daarom van belang.
In de praktijk betekent dat bijvoorbeeld een koppeling van een schoolmaatschappelijk werkster aan een school, die vroegtijdig signalen kan oppikken bij kinderen en in overleg met leerkrachten en ouders de juiste ondersteuning en zorg kan bieden.
"Leerlingen die wij voorheen onvoldoende konden begeleiden, verwezen wij door naar het speciale onderwijs. Dat willen we met de nieuwe werkwijze voorkomen, hoewel het in sommige gevallen niet anders kan. We bieden kinderen in onze eigen scholen en wijken zoveel mogelijk ondersteuning. In het geval wij niet de benodigde ondersteuning kunnen bieden, kijken we eerst nog welke andere basisscholen van Iris of daarbuiten aan hun wensen kunnen voldoen."
Een doorverwijzing van een leerling naar het speciale onderwijs kan ook van tijdelijke aard zijn. "Als we een kind in het verleden doorverwezen, zagen we hem of haar nooit meer terug. Nu kan de tijd dat een kind speciaal onderwijs geniet, ook van tijdelijke aard zijn. Dan kan het na een bepaalde periode zelfs bij ons terugkeren."
Gezinssituatie
Bij het bieden van ondersteuning aan leerlingen komen niet alleen de prestaties en de ontwikkeling van het kind op school ter sprake, maar kan de gezinssituatie ook van belang zijn. "De nieuwe werkwijze is dat onze leerkrachten nauw samenwerken met een schoolmaatschappelijk werkster van het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) op school. Zij bespreken samen wat het kind nodig heeft, of dat er ook nog specifieke problemen in het gezin spelen. In het verleden waren dat gescheiden systemen, maar we hebben dat nu geïntegreerd met goede resultaten. Daardoor verandert de rol van de basisschool in de samenleving met een sterkere binding tussen onderwijs en jeugdzorg tot gevolg. Dat kinderen met ondersteuningsbehoeften langer in het reguliere onderwijs kunnen blijven, betekent ook dat wij onze leerkrachten voortdurend scholing aanbieden en dat er extra handen in de klas moeten zijn bijvoorbeeld in de vorm van een onderwijsassistent." De uiteindelijke doelstelling van Iris is, dat haar leerlingen worden opgeleid tot wijze wereldburgers in wording. Daarbij staan waarden centraal als vertrouwen, verantwoorden, onderzoeken en bijdragen. Wij willen kinderen bijbrengen welk effect hun handelen heeft op hunzelf, op anderen en, op de schepping/ maatschappij. Daarbij is het belangrijk, dat de driehoek kind, ouder en leerkracht goed functioneert. Prestaties en plezier gaan daarbij hand in hand."
Nauwere samenwerking scholen en gemeente
De nieuwe wet passend onderwijs, die schooljaar 2014-2015 van start is gegaan, stelt scholen voor de uitdaging om kinderen zoveel mogelijk nabij huis onderwijs aan te bieden. Gemeenten zijn verantwoordelijk voor de jeugdhulp en de uitvoering van kinderbeschermingsmaatregelen en jeugdreclassering.
De invoering van de WMO en Participatiewet kunnen bovendien gevolgen hebben voor leerlingen die ook ondersteuning en zorg buiten het onderwijs nodig hebben. Een goede afstemming tussen scholen en gemeente is daarom van belang.
In de praktijk betekent dat bijvoorbeeld een koppeling van een schoolmaatschappelijk werkster aan een school, die vroegtijdig signalen kan oppikken bij kinderen en in overleg met leerkrachten en ouders de juiste ondersteuning en zorg kan bieden.