En later op de fiets of te voet!

Doe nu een digitaal rondje Kampereiland

Fiets of wandel een historisch rondje Kampereiland! Sinds 1363…. Welgeteld 657 jaar nadat bisschop Jan Van Arkel de Kampereilanden aan de stad Kampen schonk, kun je het roerige verleden van het Kampereiland ontdekken in een online rondleiding. ‘Sinds 1363…..’ is de titel van deze digitale presentatie van de Cultuurhistorische Tentoonstelling Kampereiland. Vandaag op 6 april, tijdens het online koffiemomentje van Kampen Partners, is Sinds1363…. door de Stadserven als gift aangeboden aan het Kampereiland.  Stadservendirecteur Jan Luijendijk overhandigde de tentoonstelling in de vorm  van een website en ebook aan Miny Pelleboer van de Vereniging Streekbelangen Kampereiland (VSK). Bij gelegenheid van 650 jaar Kampereiland is deze tentoonstelling in 2013 gerealiseerd in opdracht van de VSK. De Stadserven, eigenaar en verpachter van het Kampereiland, heeft deze tentoonstelling nu geactualiseerd en laten digitaliseren.    Virtuele kaart Als het straks weer kan, spring dan op de fiets of trek je wandelschoenen aan voor een historisch rondje Kampereiland! Als je klikt op een icoontje dichtbij de plek waar jij je bevindt, krijg je meteen een rijkdom aan informatie op je scherm over bijzondere, historische aspecten en bezienswaardigheden om je heen. Een virtuele kaart voert je door een rijke geschiedenis van Koninklijke nijverheid, historische erven, verloren IJsselgangen en woest overstromingsgeweld.    Ebook Je kunt de tentoonstelling overigens ook vanuit je luie stoel bekijken. Download Sinds1363 als ebook, blader door de talrijke thema’s heen en laat je meeslepen naar oude tijden.  Oude landkaarten, foto’s van overstromingen, verhalen over de nijverheid en een uitleg over de vier historische boerderijtypes in het gebied, het plaatst het eiland van nu in het perspectief van een veelbewogen verleden. Meer weten?  Pak je telefoon, tablet of pc en open de website www.sinds1363.nl. De rondleiding en het ebook zijn ook via www.hetkampereiland.nl ontsloten. ...
Lees verder!

Start je bezoek aan Kampen bij één van de toeristische informatie punten

Tourist Info Kampen

De historische Hanzestad Kampen leent zich prima voor een ontdekkingstocht te voet, al dan niet onder leiding van een professionele gids. Buiten het historische hart zijn er in de omgeving volop mogelijkheden voor fiets- of wandeltochten door het IJsselgebied, langs het prachtige rivierlandschap met uiterwaarden. Ook de zeven Kamper kernen en het Kampereiland met vele terpboerderijen, maken een bezoek aan Kampen en de regio IJsseldelta absoluut de moeite waard. Een bezoek aan Hanzestad Kampen begint bij een bezoek aan de Tourist Info! De gastheren en gastvrouwen van Stichting Kampen Tourist Info helpen je graag op weg. Je boekt hier jouw stadswandeling door Kampen. Je krijgt hier antwoorden op vragen over bezienswaardigheden en activiteiten in Kampen én haar prachtige omgeving. We helpen je graag op weg. De StadskazerneDe Tourist Info in De Stadskazerne is de hoofdlocatie van de Tourist Info in Kampen. Naast de Tourist Info zijn in De Stadskazerne de Bibliotheek Kampen, het Stadsarchief Kampen, RTV IJsselmond, de Stadsarcheoloog en Historische vereniging Jan van Arkel gevestigd. Ook biedt De Stadskazerne onderdak aan een depot van het Stedelijk Museum Kampen. Kortom: de Tourist Info in de Stadskazerne is de ideale plek om Kampen te ontdekken. Ook is dit de plek waar je een interessante stadswandeling kunt boeken.Tourist Info De StadskazerneOudestraat 216, Kampentouristinfokampen@gmail.comwww.destadskazerne.nlBel voor algemene info: 038-2022366Voor aanvragen en informatie stadswandelingen: 06 48196559 of touristinfokampen@gmail.com. De openingstijden van de Tourist Info in De Stadskazerne:  Vanaf 1 juli tot eind oktober: Maandag tot en met zaterdag van 10.00 - 16.00 uur. Van november tot april:  Maandag tot en met zaterdag van 10.30 - 15.30 uur.   Boek een interessante stadswandeling van ongeveer 1,5 uur. 
Iedere vrijdag om 14.00 uurIedere zaterdag om 14.00 uur Iedere zondag om 14.00 uur  De rondwandeling duurt ongeveer 1,5 uur. De start is bij De Stadskazerne, Van Heutszplein 216, KampenOp vrijdag en zaterdag: kosten € 5,00 p.p. en op zondag € 7,50 p.p.Geef je op via: TouristinfoKampen@gmail.com Tourist Info Read Shop BosTourist Info Read Shop Bos is gevestigd aan de Oudestraat 41-43.Read Shop Bos is een boekwinkel dat naast boeken ook een uitgebreid assortiment van kaarten, kantoorartikelen en accessoires heeft. Naast winkel, is Read Shop Bos ook een Tourist Infopunt waar je terecht kunt voor toeristische informatie en voor stadswandelingen.Read Shop BosOudestraat 41-43, Kampenkampen@readshop.nl038-3322522Openingstijden: Maandag: 9:00 - 18:00uDinsdag:  9:00 - 18:00uWoensdag:  9:00 - 18:00uDonderdag: 9:00 - 18:00uVrijdag: 9:00 - 18:00uZaterdag: 9:00 - 17:00uZondag: Gesloten Tot ziens in Kampen!...
Lees verder!
De Stads Winkel heeft onderzoek gedaan naar de winkelbehoefte en het ondernemersklimaat van Kampen. Winkeliers konden een enquête invullen en ook het publiek is gevraagd hun mening te geven op Leuke Lange Zaterdag. De vastgoedeigenaren hebben een eigen onderzoek gedaan. De resultaten uit deze drie onderzoeken zijn medebepalend voor de aanpak van leegstand en het creëren van een vitale binnenstad. Hierbij de meest opvallende uitkomsten. Een rapport met conclusies en vervolgstappen volgt later.


Uitkomsten retailers
Ondernemers geven het winkelcentrum van Kampen gemiddeld een 5,9 op het gebied van onderscheidenheid en aantrekkelijkheid. Kampen zou meer kwaliteits- en ambachtelijke winkels nodig hebben. Ook schiet het mode-aanbod in de ogen van velen tekort, vooral voor heren en tieners. Het straatbeeld is te rommelig, soms vies en weinig toeristisch aangekleed. Ook vinden sommigen dat het winkelgebied te groot is en zou moeten krimpen.

Klanttevredenheid wordt niet of nauwelijks gemeten. Wel verzamelen winkeliers klantgegevens, voornamelijk digitaal. Deze gegevens worden gebruikt voor klantgerichte acties en mailingen. Bezoekers vinden hun winkels door klantverwijzingen, folders en advertenties. Ook blijkt dat 72% van de klanten uit een straal van 10 kilometer rond Kampen komen.

Zo'n 75% van de respondenten geeft aan dat de klant anno 2015 door internet doelgerichter en kritischer is in zijn koopgedrag en minder gevoelig voor acties. Er wordt gemiddeld minder besteed. Ook wordt er veel online gekocht, worden producten makkelijker teruggebracht en moeten levertijden kort zijn. Er zijn voorbeelden van retailers die daarom hun producten aanbieden via grote webshops als bijvoorbeeld Wehkamp. Als het gaat om actief bezig zijn op online gebied, geven respondenten zichzelf gemiddeld een 7,3. Dit relatief hoge cijfer wordt vertaald in omzet: 1/5 daarvan wordt online gegenereerd. Respondenten denken in de toekomst de verblijfsduur van klanten in hun winkel en/of winkelstraat te verlengen door meer beleving te creëren en meer met partners samen te werken.


Van de respondenten richt 82% zich op het middensegment. Dit is opvallend, aangezien dit segment het landelijk gezien moeilijk heeft. De winstgevendheid van de meeste respondenten is voornamelijk afgenomen of stabiel gebleven. Huurlasten, crisis en de druk van internet zijn veranderingen die het meeste invloed hebben op het bedrijf. Van de respondenten zit 33% in een ongemakkelijke financiële positie waarin zij een groot percentage van hun gemiddelde maandelijkse omzet aan huur kwijt zijn. Daarvan zit 28% in een ronduit gevaarlijke positie, waarbij ze meer dan 15% van de omzet betalen aan huur.

De Ondernemers Vereniging Kampen (OVK) scoort gemiddeld een 6,1. Respondenten vinden dat de OVK moet werken aan een betere communicatie, samenwerking en een schone winkelstraat. Het oordeel over de Stads Winkel is positief. Respondenten zouden graag zien dat de Stads Winkel een rol zou spelen in het verlagen van huurprijzen, de zorg voor een startsubsidie voor nieuwkomers en bemiddeling bij buren.

89% van de winkeliers vindt samenwerking met andere ondernemers belangrijk. Gemiddeld geven ze zichzelf op het gebied van samenwerking een 6,6. Samenwerking zit voornamelijk in deelname aan festiviteiten en acties met soortgelijke winkels.

Uitkomsten winkelend publiek
Op de vraag wat het publiek in de binnenstad mist, kwam veel reactie. Zo mag de uitstraling van de Oudestraat beter. Men vindt dat er teveel rommel op straat is en te weinig toeristische aankleding. Ook zijn de hoge parkeertarieven velen een doorn in het oog.

Ook is er behoefte aan (andere) winkels. In dit artikel gaan we niet in op de vraag in hoeverre de genoemde winkels realistisch zijn voor Kampen. Wat betreft kledingwinkels is er grote behoefte aan exclusieve merken als Zara, Miss Etam, Cool Cat en Jack & Jones. Ook goedkope kledingwinkels als H&M en Primark werden regelmatig genoemd. Er is daarnaast behoefte aan herenmode, kindermode en schoenenwinkels. Uit het onderzoek blijkt dat er ook vraag is naar kwalitatieve kook- en servieswinkels, zoals bijvoorbeeld Dille & Kamille, alsmede een kleine supermarkt en een fastfoodketen. Verder staat Starbucks hoog op de lijst. Tot slot is er behoefte aan een fotowinkel, een gameshop en een warenhuis als V&D.

Uitkomsten vastgoedeigenaren
Uit onderzoek van de vastgoedtafel, een samenwerkingsverband van de vastgoedeigenaren, blijkt dat er vooral vraag is naar winkels in het middensegment (bijvoorbeeld op het gebied van mode en schoenen). Als het gaat om het luxe segment, dan verlangt men specialistische en ambachtelijke winkels en winkels op het gebied van lifestyle. Via de vastgoedtafel wordt de actie om ondernemingen, ketens en branches te benaderen, gecoördineerd. Dit gebeurt in samenwerking met de gemeente. Een eerste actie is uitgezet.


Privacy statement

Proclaimer

Alle rechten voorbehouden. © 2019 Kampen Marketing. Kampen Partners is verantwoordelijk voor de inhoud van deze website, en doet er alles aan deze actueel en juist te houden. Voor zover bekend wordt geen auteursrecht geschonden met de inhoud van de site. Komt u desondanks toch iets tegen dat niet correct is of verouderd, dan stellen wij uw reactie bijzonder op prijs.

Een concept van: Pankra, Leuk GeregeldMacHelp, BrugMedia, Sterinsocial & Julius Media