Na de eerste losse scheepsdelen van de IJsselkogge vorige week is dinsdagmiddag ook de punter naar boven getakeld uit de bodem van de IJssel bij Kampen. Dat gebeurde met behulp van een 'brancard', een constructie die boven het wrak hing met daaraan draagbanden die onder het schip werden door gespoten. Het was niet zeker of het eeuwenoude wrak deze operatie heelhuids zou doorstaan. De medewerkers van Isalacogghe slaagden erin de punter in één stuk op het droge te tillen. Op dezelfde manier wordt medio december de veel grotere en historisch zeer waardevolle IJsselkogge gelicht. Maar eerst is nog de aak, die ook vlak naast de IJsselkogge ligt, aan de beurt.
De berging van de punter trok veel bekijks. Maar of het wel een punter is die zojuist, na pakweg zes eeuwen onder water, naar boven is gehaald, betwijfelt Jan Boerhof. De vrijwilliger bij de Stichting Kamper Kogge - de stichting die de enige nagebouwde kogge van Nederland in de vaart houdt - is een kenner van historische scheepsbouw. "Dit scheepje is te groot en te zwaar gebouwd voor een punter. Bovendien zijn de planken overnaads bevestigd. Dus ik denk eerder dat het een klein vrachtschip was." Het is hoe dan ook een uniek exemplaar, weet Boerhof. "Daar vind je geen tweede van. Schepen werden in die tijd aangepast aan de vraag, de omstandigheden bepaalden wat voor type schip er kwam. Scheepsbouw is eigenlijk een vorm van evolutie."
De berging van de punter trok veel bekijks. Maar of het wel een punter is die zojuist, na pakweg zes eeuwen onder water, naar boven is gehaald, betwijfelt Jan Boerhof. De vrijwilliger bij de Stichting Kamper Kogge - de stichting die de enige nagebouwde kogge van Nederland in de vaart houdt - is een kenner van historische scheepsbouw. "Dit scheepje is te groot en te zwaar gebouwd voor een punter. Bovendien zijn de planken overnaads bevestigd. Dus ik denk eerder dat het een klein vrachtschip was." Het is hoe dan ook een uniek exemplaar, weet Boerhof. "Daar vind je geen tweede van. Schepen werden in die tijd aangepast aan de vraag, de omstandigheden bepaalden wat voor type schip er kwam. Scheepsbouw is eigenlijk een vorm van evolutie."
De drie scheepswrakken zijn ontdekt bij onderzoek van de IJsselbodem in het kader van het waterveiligheidsplan Ruimte voor de Rivier van Rijkswaterstaat. In verband met het uitbaggeren van de rivierbedding worden de schepen nu geborgen. Ze gaan naar Lelystad voor conservering, waarna in ieder geval de IJsselkogge terugkeert naar Kampen.
De Kamper kogge is een zo authentiek mogelijk evenbeeld van een handelsschip uit de veertiende eeuw. De vrijwilligers van de Stichting Kamper Kogge zetten zich op allerlei manieren in om het schip in de vaart te houden en zo een bijdrage te leveren aan de cultuurhistorie van de Hanzestad Kampen. Meer informatie: kamper-kogge.nl en via facebook.com/kamperkogge.
De Kamper kogge is een zo authentiek mogelijk evenbeeld van een handelsschip uit de veertiende eeuw. De vrijwilligers van de Stichting Kamper Kogge zetten zich op allerlei manieren in om het schip in de vaart te houden en zo een bijdrage te leveren aan de cultuurhistorie van de Hanzestad Kampen. Meer informatie: kamper-kogge.nl en via facebook.com/kamperkogge.