"Kampen was voor mij een onbeschreven blad, maar tot nu toe bevalt het mij heel goed. Het is een mooie stad, met een mooie rijke historie." Aan het woord is Emiel Kuijpers, sinds 1 augustus de citymarketeer voor Kampen.
Emiel Kuijpers volgt Michel Buhrs op, die vorig jaar mei gestart is als kwartiermaker Citymarketing. Zijn opdracht was een strategie uit te werken voor Kampen Marketing. Kuijpers gaat nu verder op de weg die Buhrs is ingeslagen; hij zorgt voor de praktische uitvoering van de planen die zijn voorganger gesmeed heeft.
De opdracht
"De opdracht die ik meegekregen heb, luidt 'Hoe trek je meer bezoekers, bewoners en bedrijven aan?' En speerpunt binnen die opdracht is dat de binnenstad van Kampen meer bezoekers trekt." De binnenstad is belangrijk voor een stad. "Het is het visitekaartje van de stad. Als het daar niet loopt, dan heeft een stad daar op alle vlakken last van", verklaart Kuijpers. "Ik wil dat de binnenstad een succes wordt en om een succesvolle binnenstad te creëren, moet je zorgen dat mensen er graag komen. Dat geldt voor bezoekers én voor ondernemers."
Samenwerken
Kuijpers hoeft dat niet alleen te doen. Hij werkt nauw samen met de ondernemers in Kampen en met de Rabobank. "Ik wil zoveel mogelijk partijen aan elkaar binden, met elkaar laten samenwerken." Een mooi voorbeeld van die samenwerking vindt hij de Verenigde Zaken van Kampen. Ook City Cheques Kampen, dat vorige week gestart is, vindt hij een mooi initiatief. "Het is goed dat ondernemers kijken hoe zij bezoekers aan zich kunnen binden. Ik juich dergelijke initiatieven toe. Super. Maar het zou wel mooi zijn als we kunnen samewerken, elkaar kunnen versterken in plaats van allemaal zelf iets bedenken en uitvoeren." Kuijpers wil zoveel mogelijk één boodschap naar buiten brengen, zodat inwoners en bezoekers van Kampen het nog begrijpen.
Emiel Kuijpers volgt Michel Buhrs op, die vorig jaar mei gestart is als kwartiermaker Citymarketing. Zijn opdracht was een strategie uit te werken voor Kampen Marketing. Kuijpers gaat nu verder op de weg die Buhrs is ingeslagen; hij zorgt voor de praktische uitvoering van de planen die zijn voorganger gesmeed heeft.
De opdracht
"De opdracht die ik meegekregen heb, luidt 'Hoe trek je meer bezoekers, bewoners en bedrijven aan?' En speerpunt binnen die opdracht is dat de binnenstad van Kampen meer bezoekers trekt." De binnenstad is belangrijk voor een stad. "Het is het visitekaartje van de stad. Als het daar niet loopt, dan heeft een stad daar op alle vlakken last van", verklaart Kuijpers. "Ik wil dat de binnenstad een succes wordt en om een succesvolle binnenstad te creëren, moet je zorgen dat mensen er graag komen. Dat geldt voor bezoekers én voor ondernemers."
Samenwerken
Kuijpers hoeft dat niet alleen te doen. Hij werkt nauw samen met de ondernemers in Kampen en met de Rabobank. "Ik wil zoveel mogelijk partijen aan elkaar binden, met elkaar laten samenwerken." Een mooi voorbeeld van die samenwerking vindt hij de Verenigde Zaken van Kampen. Ook City Cheques Kampen, dat vorige week gestart is, vindt hij een mooi initiatief. "Het is goed dat ondernemers kijken hoe zij bezoekers aan zich kunnen binden. Ik juich dergelijke initiatieven toe. Super. Maar het zou wel mooi zijn als we kunnen samewerken, elkaar kunnen versterken in plaats van allemaal zelf iets bedenken en uitvoeren." Kuijpers wil zoveel mogelijk één boodschap naar buiten brengen, zodat inwoners en bezoekers van Kampen het nog begrijpen.
De binnenstad
Hij heeft er alle vertrouwen in dat dat gaat lukken. "Als je kijkt naar de binnenstad, die is prachtig. Er is wel heel veel leegstand, maar de basis, de sfeervolle historische binnenstad, is er. Als je rondloopt, voel je de rijke historie." Om de binnenstad succesvol te krijgen, richt Kuijpers zich op twee pijlers. "Je moet de mensen vaker laten komen en zorgen dat ze niet naar Zwolle gaan. Daar is het initiatief van de Verenigde Zaken van Kampen een erg goed voorbeeld van. Ten tweede moet je mensen van verder (toeristen) naar Kampen trekken. Daarvoor zijn we onder andere een samenwerking met Marketing Oost aangegaan. Kampen is te klein om zelf campagne te voeren, daarom zoeken we de samenwerking.
Citymarketeer zoekt contact met inwoners
Citymarketeer Emiel Kuijpers zoekt naar samenwerking in zijn opdracht om van Kampen een succesvolle stad te maken. "Ik wil heel graag mensen uitnodigen om hun ideeën te spuien. Als je een idee hebt hoe we meer bezoekers, ondernemers en bewoners naar Kampen kunnen trekken, dan hoor ik dat graag." Juist de interactie met de inwoners van Kampen vindt Emiel Kuijpers heel belangrijk. "Ik ben ook heel benieuwd wat bezoekers en inwoners nou belangrijk vinden in Kampen, en wat ze mooie stekjes vinden. Het is de bedoeling dat er veel interactie ontstaat tussen mij en de inwoners.
De citymarketeer is twee dagen in Kampen aanwezig. Voorlopig zit hij in het gemeentehuis, maar hij zoekt nognaar een andere locatie. "Ik ben namelijk geen onderdeel van de gemeente. Daarom zit ik liever ergens in de stad zelf", legt hij uit.
Wie ideeën heeft, kan zich melden bij Emiel Kuijpers via e.kuijpers@kampenmarketing.nl of via de facebookpagina Kampen Marketing.
Hij heeft er alle vertrouwen in dat dat gaat lukken. "Als je kijkt naar de binnenstad, die is prachtig. Er is wel heel veel leegstand, maar de basis, de sfeervolle historische binnenstad, is er. Als je rondloopt, voel je de rijke historie." Om de binnenstad succesvol te krijgen, richt Kuijpers zich op twee pijlers. "Je moet de mensen vaker laten komen en zorgen dat ze niet naar Zwolle gaan. Daar is het initiatief van de Verenigde Zaken van Kampen een erg goed voorbeeld van. Ten tweede moet je mensen van verder (toeristen) naar Kampen trekken. Daarvoor zijn we onder andere een samenwerking met Marketing Oost aangegaan. Kampen is te klein om zelf campagne te voeren, daarom zoeken we de samenwerking.
Citymarketeer zoekt contact met inwoners
Citymarketeer Emiel Kuijpers zoekt naar samenwerking in zijn opdracht om van Kampen een succesvolle stad te maken. "Ik wil heel graag mensen uitnodigen om hun ideeën te spuien. Als je een idee hebt hoe we meer bezoekers, ondernemers en bewoners naar Kampen kunnen trekken, dan hoor ik dat graag." Juist de interactie met de inwoners van Kampen vindt Emiel Kuijpers heel belangrijk. "Ik ben ook heel benieuwd wat bezoekers en inwoners nou belangrijk vinden in Kampen, en wat ze mooie stekjes vinden. Het is de bedoeling dat er veel interactie ontstaat tussen mij en de inwoners.
De citymarketeer is twee dagen in Kampen aanwezig. Voorlopig zit hij in het gemeentehuis, maar hij zoekt nognaar een andere locatie. "Ik ben namelijk geen onderdeel van de gemeente. Daarom zit ik liever ergens in de stad zelf", legt hij uit.
Wie ideeën heeft, kan zich melden bij Emiel Kuijpers via e.kuijpers@kampenmarketing.nl of via de facebookpagina Kampen Marketing.