“We zetten samen de handen in de klei en we gaan ervoor!” Met die woorden van David Pappie, directeur Topsectoren en Industriebeleid van het ministerie van Economische Zaken, wordt het Hanzeverbond van de negen Overijsselse en Gelderse Hanzesteden vrijdag bezegeld in de Stadskazerne.
Habeat Hansam Suam
Tijdens een bestuurlijke conferentie hebben vertegenwoordigers van Doesburg, Zutphen, Deventer, Hattem, Zwolle, Hasselt, Kampen, Elburg en Harderwijk het startsein gegeven voor een meerjarige internationale marktbewerking. Via de Hanzestedenlijn worden de negen Hanzesteden met elkaar verbonden en werken zij samen om de Nederlandse Hanzesteden internationaal op de kaart te zetten. Gezamenlijk doel is de groei in de toeristische sector nóg verder uit te bouwen.
“Wij willen dat internationale gasten meer zien van Nederland dan Amsterdam en de Bollenstreek”, stelt Overijssels gedeputeerde Eddy van Hijum. “De ‘metrolijn Hanzesteden’ is een voortreffelijke aanzet om hen de gastvrijheid, historie en erfgoed van onze Gelderse en Overijsselse Hanzesteden te laten ervaren. Onze ondernemers ontwikkelen aantrekkelijke arrangementen voor bezoek en verblijf. Dit versterkt de regionale economie en stimuleert de werkgelegenheid.”
De samenwerking is een initiatief van Hanzesteden Marketing en het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) en met de samenwerking willen zij meer internationale bezoekers te verleiden een bezoek aan de Hanzesteden te brengen. Bezoek, verblijf en bestedingen met navenante stimulering van de regionale economie en werkgelegenheid moeten daaruit voortkomen.
Habeat Hansam Suam
Tijdens een bestuurlijke conferentie hebben vertegenwoordigers van Doesburg, Zutphen, Deventer, Hattem, Zwolle, Hasselt, Kampen, Elburg en Harderwijk het startsein gegeven voor een meerjarige internationale marktbewerking. Via de Hanzestedenlijn worden de negen Hanzesteden met elkaar verbonden en werken zij samen om de Nederlandse Hanzesteden internationaal op de kaart te zetten. Gezamenlijk doel is de groei in de toeristische sector nóg verder uit te bouwen.
“Wij willen dat internationale gasten meer zien van Nederland dan Amsterdam en de Bollenstreek”, stelt Overijssels gedeputeerde Eddy van Hijum. “De ‘metrolijn Hanzesteden’ is een voortreffelijke aanzet om hen de gastvrijheid, historie en erfgoed van onze Gelderse en Overijsselse Hanzesteden te laten ervaren. Onze ondernemers ontwikkelen aantrekkelijke arrangementen voor bezoek en verblijf. Dit versterkt de regionale economie en stimuleert de werkgelegenheid.”
De samenwerking is een initiatief van Hanzesteden Marketing en het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) en met de samenwerking willen zij meer internationale bezoekers te verleiden een bezoek aan de Hanzesteden te brengen. Bezoek, verblijf en bestedingen met navenante stimulering van de regionale economie en werkgelegenheid moeten daaruit voortkomen.
“Wij hebben goud in handen!”, stelt directeur NBTC Holland Marketing Jos Vranken. “Het fundament wordt hier gelegd. Daarna moeten de ondernemers het uitbouwen.” Directeur Ralph Keuning van museum de Fundatie in Zwolle is enthousiast over het verbond.
De samenwerking tussen de negen Hanzesteden komt op een goed moment, nu Kampen zich voorbereidt op de Internationale Hanzedagen 2017, vindt wethouder Geert Meijering. “We werken nauw samen met de provincie Overijssel, maar ook nadrukkelijk met de andere Hanzesteden. Deze samenwerking vandaag is perfect getimed. Samen kunnen we een goed toeristisch totaalprogramma bieden”, stelt hij. Vranken benadrukt dat die samenwerking ook na de Internationale Hanzedagen voortgezet moet worden.
Hanzesteden behouden eigen unieke waarde
Met het uitrollen van een dikke laag klei (“Uit de IJssel natuurlijk...”, lacht dagvoorzitter André van der Zee) op een plank wordt het startsein voor het Hanzeverbond gegeven. Vervolgens mogen vertegenwoordigers van de negen Hanzesteden elk een zegel van hun stad in de klei drukken. Elizabeth Stoit en Bastiaan Overeem van Hanzestede Marketing kijken trots toe. “Om toeristen naar de Hanzesteden te trekken, moeten zij wel het Hanzeverhaal kennen”, stelt Overeem. “Daarvoor hebben we de VVV, stadsgidsen, het onderwijs, ondernemers en inwoners nodig, en uiteindelijk ook de bezoekers die de Hanze-ervaring al hebben.” Stoit vult aan: “Internationale positionering van de Hanzesteden is belangrijk. Je moet als bezoeker weten dat je in een Hanzestad bent, zien dat je in een Hanzestad bent, voelen dat je in een Hanzestad bent.” Daarbij is het wel belangrijk dat elke Hanzestad zijn eigen unieke waarden in beeld houdt. “We moeten ervoor waken dat mensen denken dat ze alle Hanzesteden gezien hebben als ze er één bezocht hebben.”
De samenwerking tussen de negen Hanzesteden komt op een goed moment, nu Kampen zich voorbereidt op de Internationale Hanzedagen 2017, vindt wethouder Geert Meijering. “We werken nauw samen met de provincie Overijssel, maar ook nadrukkelijk met de andere Hanzesteden. Deze samenwerking vandaag is perfect getimed. Samen kunnen we een goed toeristisch totaalprogramma bieden”, stelt hij. Vranken benadrukt dat die samenwerking ook na de Internationale Hanzedagen voortgezet moet worden.
Hanzesteden behouden eigen unieke waarde
Met het uitrollen van een dikke laag klei (“Uit de IJssel natuurlijk...”, lacht dagvoorzitter André van der Zee) op een plank wordt het startsein voor het Hanzeverbond gegeven. Vervolgens mogen vertegenwoordigers van de negen Hanzesteden elk een zegel van hun stad in de klei drukken. Elizabeth Stoit en Bastiaan Overeem van Hanzestede Marketing kijken trots toe. “Om toeristen naar de Hanzesteden te trekken, moeten zij wel het Hanzeverhaal kennen”, stelt Overeem. “Daarvoor hebben we de VVV, stadsgidsen, het onderwijs, ondernemers en inwoners nodig, en uiteindelijk ook de bezoekers die de Hanze-ervaring al hebben.” Stoit vult aan: “Internationale positionering van de Hanzesteden is belangrijk. Je moet als bezoeker weten dat je in een Hanzestad bent, zien dat je in een Hanzestad bent, voelen dat je in een Hanzestad bent.” Daarbij is het wel belangrijk dat elke Hanzestad zijn eigen unieke waarden in beeld houdt. “We moeten ervoor waken dat mensen denken dat ze alle Hanzesteden gezien hebben als ze er één bezocht hebben.”