Is het niet de ultieme guilty pleasure: willen weten hoe de buurman leeft, wat hij bezit en wat hij op dit moment doet? Hele reality-programma's op televisie werden en worden eraan gewijd. We zijn gefascineerd door wat een ander heeft of doet; wat zouden wij graag bezitten wat hij heeft, doen wat hij doet. Of juist niet: soms is het ook juist heerlijk te gruwelen van de manier waarop iemand zijn leven vormgeeft.
De schilderijen van Adzer van der Molen zijn precies dat: plekken die anderen hebben gecreëerd en bezitten en nieuwsgierig maken. Van der Molen isoleert dit soort locaties uit film- en televisiebeelden of foto's en bewerkt deze vervolgens. Mooi zijn die plekken niet per se: verlaten autowegen en gebouwen die doen denken aan anonieme architectuur zoals je die aantreft in Amerikaanse suburbs of in karakterloze provinciesteden. Geen weelderige oude villa's of luxe nieuwe appartementen, maar eenvoudige, soms bijna lelijke gebouwen, zonder enige decoratie of persoonlijke toevoeging. Het zijn bouwwerken die er niet voor gemaakt zijn om vastgelegd te worden, maar die hier toch te zien zijn en zelfs tot middelpunt van de schilderijen zijn gemaakt.
(Dit zijn de eerste twee alinea's uit de tekst van Mare van Koningsveld over het werk van Adzer van der Molen)
Deze expositie is te bezichtigen in het Stedelijk Museum Kampen vanaf 21 oktober 2017. Kijk voor meer informatie en actuele openingstijden op: www.stedelijkmuseumkampen.nl.
De schilderijen van Adzer van der Molen zijn precies dat: plekken die anderen hebben gecreëerd en bezitten en nieuwsgierig maken. Van der Molen isoleert dit soort locaties uit film- en televisiebeelden of foto's en bewerkt deze vervolgens. Mooi zijn die plekken niet per se: verlaten autowegen en gebouwen die doen denken aan anonieme architectuur zoals je die aantreft in Amerikaanse suburbs of in karakterloze provinciesteden. Geen weelderige oude villa's of luxe nieuwe appartementen, maar eenvoudige, soms bijna lelijke gebouwen, zonder enige decoratie of persoonlijke toevoeging. Het zijn bouwwerken die er niet voor gemaakt zijn om vastgelegd te worden, maar die hier toch te zien zijn en zelfs tot middelpunt van de schilderijen zijn gemaakt.
(Dit zijn de eerste twee alinea's uit de tekst van Mare van Koningsveld over het werk van Adzer van der Molen)
Deze expositie is te bezichtigen in het Stedelijk Museum Kampen vanaf 21 oktober 2017. Kijk voor meer informatie en actuele openingstijden op: www.stedelijkmuseumkampen.nl.