Toen kwam de coronacrisis…

[Chantal] Nou, dat overviel mij wel een beetje. [Jan] Je hoort het nieuws en het is nieuws waar je wat mee moet. Maar wat? Je wordt geleefd en staat in de actiestand tegelijk. En nu? De scholen gaan dicht. Hoe gaan we het regelen met onze kinderen? En op het werk met onze leerlingen? Hoe zorgen we dat er op afstand toch kennisoverdracht kan plaatsvinden?

Het verhaal gaat verder onder de afbeelding:


Elkaar beschermen
[Chantal] We kunnen gelukkig goed relativeren en dachten al snel: dit is wat het is. We moeten roeien met de riemen die we hebben. Van dichtbij maakten we mee dat iemand met corona ernstig ziek op de Intensive Care lag. Dan weet je, we doen dit echt ergens voor. We moeten elkaar beschermen. [Jan] Normaal heb ik wel eens een tussenuur. Nu loop ik naar beneden en ben ik naast papa ineens ook meester ofzo?! Gelukkig zijn Jaëlle en Jop heel zelfstandig. [Chantal] Voor onze Juda uit groep 3 was het echt lastig. Ik kreeg vaak te horen: je bent mijn juf niet, je bent mijn moeder!


Niet meer voetballen
[Jop] Ik vind corona stom. Het ergste was dat ik mijn vrienden minder kon zien omdat ik niet naar school mocht. School miste ik niet echt. Ik mocht eerst ook niet meer voetballen. Gelukkig kon dat tijdens de tweede lockdown wel weer. Toen was ik ook jarig. Ik kreeg veel kaartjes en mensen kwamen aan de deur een cadeautje brengen. Ja, ik heb toch een leuke verjaardag gehad.


Kijken naar wat wel lukt
[Chantal] We proberen flexibel te zijn en te kijken naar wat wel lukt. De eerste lockdown duurde het lang voordat we online les konden gaan geven. Toen de tweede lockdown aangekondigd werd, was dit in een dag geregeld. De digitalisering van het onderwijs blijkt nu ook voordelen te kennen. [Jan] Het is bijzonder om te zien dat mijn leerlingen, die leerwegondersteunend onderwijs (LWOO) volgen, toch goed meekomen op deze manier. Ze moeten ineens zelfstandig hun weekplanner in de gaten houden en steeds inloggen bij de juiste les. Er komen in deze tijd andere talenten naar boven, dat is mooi om te zien!


Digitale schoolkeuze
[Jaëlle] De lockdown was niet leuk omdat ik bijna niet met mijn vriendinnen kon afspreken.
Ik miste school wel en mis m’n familie nu nog steeds. Volgend jaar ga ik naar de middelbare school. Die moest ik nu zelfs online uitkiezen. Ik kon met mijn ouders een persoonlijke rondleiding door de school krijgen. Dat hebben we gedaan en was eigenlijk ook wel heel interessant en leuk. Over twee weken ben ik voor de tweede keer in een lockdown jarig. Gelukkig kan ik dan wel weer vriendinnetjes uitnodigen om dat te gaan vieren!


Mooie herinneringen
[Chantal] Door een lockdown wordt je wereldje kleiner, daardoor waardeer je nog meer wat je hebt. De regel ‘Leef met volle teugen, durf te leven met de dag’ uit het lied van Kinga Ban en Elbert Smelt geeft ons dé inspiratie. Het heeft ons gezinsleven in positieve zin veranderd. [Jan] We hebben dan ook geen reden tot klagen en zijn enorm gezegend dat we het goed hebben samen. We wonen in een fijn huis, in een prettige buurt en hebben allebei werk. En konden als gezin meer samen ondernemen. Dat heeft ons mooie herinneringen opgeleverd!


En als de crisis voorbij is…
[Jan] Dan hoop ik dat het ons en de kinderen lukt om vast te houden wat zo mooi was in deze tijd en dat de kinderen zich de kostbare momenten herinneren. [Chantal] En gaan we natuurlijk afspreken met al onze vrienden en familie en een feestje vieren in de tuin!

Privacy statement

Proclaimer

Alle rechten voorbehouden. © 2019 Kampen Marketing. Kampen Partners is verantwoordelijk voor de inhoud van deze website, en doet er alles aan deze actueel en juist te houden. Voor zover bekend wordt geen auteursrecht geschonden met de inhoud van de site. Komt u desondanks toch iets tegen dat niet correct is of verouderd, dan stellen wij uw reactie bijzonder op prijs.

Een concept van: Pankra, Leuk GeregeldMacHelp, BrugMedia, Sterinsocial & Julius Media